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Monday, May 04, 2020

Ordnance and Engineers Building Remnants

Remnants of the ordnance and engineers building occupy a place on the northeast bank of the Ottawa lockstation of the Rideau Canal on raised ground opposite the gate between locks 3 and 4.





Ordnance and Engineers Building

During the construction of the Rideau Canal between 1826 and 1832, this structure was built as the headquarters of the Royal Engineers and Ordnance Department.

The three-storey structure, built by the contractor Robert Drummond, was completed in 1827 using stone available on the site as a replacement for a log building on the corner of Rideau and Sussex Streets in Ottawa. The first floor was used primarily as a workship for various skilled craftsment employed by the Royal Engineers. Also the first floor was utilized for storage of building supplies, such as iron and other heavy materials. The second floor served as offices for 13 military and engineering staff who were preparing engineering plans. They included such persons as John Burrows (clerk of the works), James Fitzgibbon (master carpenter), William Tormey (master blacksmith) and William Clegg (clerk of check with general clerical duties for the Ordnance). The third floor served as storage.

At the completion of the Rideau Canal in 1832, the building remained as part of the British military apparatus until its transfer in 1856 to the Province of Canada West. By 1856 the British military no longer needed the Rideau Canal and its buildings due to improved relations with the United States, the building of railroads and the growing importance of the St. Lawrence canal system. In 1868, the structure was transformed into a private residence.

In 1901 a rail line from Ottawa to Hull, Quebec was constructed across the Ottawa River. The tracks ran along the back wall of the building. The thunderous vibrations caused by the train unlimately led to the building being uninhabitable. In 1912, the building was demolished.


Magasin de l'intendance

Pendant la construction du canal Rideau, entre 1826 et 1832, ce bâtiment sert de quartier général aux Royal Engineers et au service de l'intendance.

La structure de trois étages est construite par l'entrepreneur Robert Drummond à l'emplacement d'un bâtiment de bois situé au coin des rues Rideau et Sussex, à Ottawa avec des pierres trouvées sur place. Les travaux prennent fin en 1827. Le rez-de-chaussée est unilisé principaiement comme atelier par des ouvriers qualifiés embauchés par le Royal Engineers; il sert également d'entrepôt pour les matériaux de construction, comme le fer et d'autres matériaux lourds. Le deuxieme étage arbite les bureaux des treize ingéneiurs militaires et civils qui dessinent les plans. Parmi ces ingéniurs, on compte entre autres John Burrows (délégué du maître d'ouvrage), James Fitzgibbon (maître-charpentier), William Tormey (maître-forgeron) et William Clegg (commis chargé de fonctions généralses d'écriture pour le service dw l'intendance). Le troisième étage est un entrepôt.

En 1832, à la fin de l'aménagement du canal Rideau, le bâtiment continue à faire partie de l'appareil militaire britannique jusqu'à son transfert à la province du Canada-Ouest. En 1856, étant donné l'amélioration des relations avec les États-Unis, l'expansion des chemins de fer et l'importance croissante de la voie maritime du Saint-Laurent, l'armée britannique n'a plus besoin du canal Rideau et de ses bâtiments. En 1868, la structure est transformée en résidence privée.

En 1901, on relie Ottawa à Hull (Québec) par chemin de fer. La voie ferrée, qui traverse la rivière des Outaouais, longe l'arrière du bâtiment, qui devient inhabitable en raison des vibrasions énormes causées par les trains. Il sera détruit en 1912.